Oficjalna strona Świątyni Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny w Mysiadle
W służbie dla Jego Boskiej Miłości A.C. Bahaktivedanty Swamiego Śrila Prabhupady
Czy odwiedzasz nas
po raz pierwszy?
Zapoznaj się z podstawami kultury Waisznawy oglądając naszą prezentację
Zapraszamy do naszej świątyni na spotkanie otwarte
i wyklad w każdą niedzielę od godziny 13:00
Świątynia Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny
  • Wspólne intonowanie mantry
    Hare Kryszna
  • Wykład z filozofii na podstawie
    Bhagavad-gity
  • Wegetariańska uczta
Etyka

Wielu ludzi za najważniejszy argument na rzecz wegetarianizmu uważa względy etyczne. Ktoś staje się wegetarianinem ze względów etycznych wtedy, gdy zaczyna sobie uświadamiać, że inne istoty również mają uczucia i że te uczucia są podobne do naszych. Ta wiedza pozwala mu poszerzyć własną świadomość i zwracać uwagę na cierpienia innych.

W eseju The Ethics of Vegetarianism, zamieszczonym w czasopiśmie North American Vegetarian Society, koncepcja "humanitarnego uboju" została uznana za fałszywą. Obecnie wielu ludzi uspokaja się myślą, że zwierzęta zarzynane są "w sposób humanitarny". Sądzą oni, że w ten sposób obalić można wszelkie możliwe zarzuty wobec jedzenia mięsa. Niestety, nic nie może bardziej odbiegać od rzeczywistego życia i... śmierci.

Całe życie zwierząt hodowanych na mięso jest życiem nienaturalnym, począwszy od sztucznego zapładniania, okrutnego kastrowania, stymulowania wzrostu za pomocą hormonów, nienaturalnej diety tuczącej, a kończąc na długiej podróży w nadzwyczaj niewygodnych warunkach ku ich ostatecznemu przeznaczeniu. Ciasnota, elektryczne szpikulce oraz wykręcanie ogonów, nikczemna przemoc i strach - wszystko to nadal jest częścią "nowoczesnej" hodowli, transportu i rzezi zwierząt. Godzenie się z tym, a jednocześnie protestowanie przeciwko nieczułości i brutalności doświadczanej przez zwierzęta w ostatnich sekundach życia jest wypaczeniem znaczenia słowa "humanitaryzm"".

Prawda dotycząca rzezi zwierząt wcale nie jest przyjemna. Rzeźnie są niczym wizja piekła. Przeraźliwie ryczące zwierzęta ogłuszane są uderzeniami młota, wstrząsem elektrycznym lub specjalnymi, służącymi do tego celu pistoletami. Unosi się je w powietrze za tylne nogi i transportuje przez fabrykę śmierci na przenośnikach taśmowych. Podrzyna się im gardło, obdziera ze skóry i tnie ich ciała, gdy jeszcze żyją, podczas gdy one wykrwawiają się na śmierć. Dlaczego zwierzęta hodowlane, kaleczone i zarzynane w rzeźniach, nie są chronione tymi samymi przepisami, które mają na celu troskę o dobro zwierząt domowych czy nawet laboratoryjnego szczura?

Wielu ludzi bez wątpienia zostałoby wegetarianami, gdyby odwiedzili rzeźnię lub gdyby sami musieli zabijać zwierzęta, które jedzą. Takie wizyty powinny być przymusowe dla osób jedzących mięso.

Rzymski poeta Owidiusz napisał: "O moi bliźni, nie kalajcie swoich ciał pożywieniem pełnym grzechu. Jest dla nas zboże; są jabłka, pod których ciężarem uginają się gałęzie, oraz winogrona nabrzmiewające na winoroślach. Mamy słodko pachnące zioła i warzywa, które stają się miękkie i delikatne pod wpływem gotowania; nie odmawia się nam ani mleka, ani miodu pachnącego tymiankiem. Ziemia w obfitości dostarcza pożywienia nieskalanego grzechem i oferuje nam biesiady, które nie wymagają przelewu krwi i rzezi. Tylko zwierzęta zaspokajają swój głód mięsem, i to nawet nie wszystkie, gdyż konie, bydło i owce żywią się trawą".

Rzymski historyk Plutarch w eseju O jedzeniu mięsa pisze: "Jak w ogóle możesz pytać, dlaczego Pitagoras odżegnywał się od jedzenia mięsa? Co do mnie, to jestem ciekaw, w jakich okolicznościach i w jakim stanie umysłu pierwszy człowiek dotknął swymi ustami posoki i zaczął jeść mięso martwego stworzenia. Jak to się stało, że położył na stole martwe, stęchłe ciała, które jeszcze przed chwilą żyły, poruszały się, ryczały i krzyczały, i ośmielił się nazwać je pokarmem. [...] Nie zabijamy bynajmniej i nie spożywamy lwów ani wilków, mając na względzie własne bezpieczeństwo; wprost przeciwnie, ignorujemy te zwierzęta, a zarzynamy niewinne, nieszkodliwe, łagodne stworzenia bez żądeł i kłów, którymi mogłyby wyrządzić nam krzywdę. Aby zdobyć trochę mięsa, pozbawiamy je słońca, światła i długości życia, do których mają prawo, gdy przychodzą na ten świat".

Plutarch rzuca mięsożercom wyzwanie: "Jeśli twierdzicie, że taka dieta jest dla was naturalna, to osobiście zabijajcie dla siebie to, co chcecie zjeść. Zróbcie to jednakże gołymi rękami, nie używając tasaka, pałki czy topora".

Angielski poeta Shelley był zagorzałym wegetarianinem. W Vindication of Natural Diet napisał: "Niechaj orędownik pokarmu zwierzęcego zmusi się do przeprowadzenia rozstrzygającego eksperymentu co do własnej natury i - jak doradzał Plutarch - niech rozszarpie żyjące jagnię zębami, a potem, zanurzywszy głowę w jego wnętrznościach, ugasi pragnienie dymiącą krwią [...] wtedy, i tylko wtedy będzie konsekwentny".

Lew Tołstoj ubolewał, że zabijając zwierzęta na mięso "człowiek niepotrzebnie tłumi w sobie najbardziej duchowe uczucia - sympatię i współczucie dla innych, podobnych sobie stworzeń - i zadając gwałt własnej wrażliwości staje się okrutny". Ostrzegał również: "Jak możemy oczekiwać idealnych warunków na Ziemi, skoro nasze ciała są żywymi grobami pomordowanych zwierząt? Dopóki będą istniały rzeźnie, będą istniały i pola bitew".

Kiedy tracimy szacunek dla życia zwierząt, to tracimy go także dla życia ludzkiego. Dwadzieścia sześć wieków temu Pitagoras powiedział: "Ci, którzy zabijają zwierzęta, aby jeść ich mięso, mają skłonności do masakrowania własnych ciał". Obawiamy się armat, bomb i pocisków wroga, ale czy możemy przymykać oczy na ból i strach ponad 24 miliardów zarzynanych corocznie zwierząt, których śmierci my sami jesteśmy przyczyną? Nie mówiąc już o dziesiątkach milionów zwierząt zabijanych corocznie w "obozach tortur", czyli laboratoriach naukowo-badawczych, zwierząt zarzynanych dla futer, skóry czy po prostu "dla sportu" na polowaniach. Czyż to okrucieństwo nie czyni i nas samych bardziej okrutnymi?

Leonardo da Vinci pisał: "Zaprawdę, człowiek jest królem dzikich bestii, gdyż przewyższa je w okrucieństwie. Żyjemy kosztem śmierci innych. Jesteśmy cmentarzyskami!" I dodał: "Ale nadejdzie czas, kiedy człowiek będzie patrzył na zabijanie zwierząt w ten sam sposób, w jaki teraz patrzy na mordowanie ludzi". W innym miejscu mówi: "Ten, kto nie szanuje i nie ceni życia, nie zasługuje na to, aby żyć".

Także przywódcy polityczni doszli do wniosku, że szanse na pokój światowy zwiększą się, jeżeli większa liczba ludzi zostanie wegetarianami. U Nu, były premier Birmy powiedział: "Pokój światowy i każda inna forma pokoju, zależą w dużej mierze od nastawienia umysłów. Wegetarianizm może wprowadzić właściwą dla pokoju mentalność. Jest on walką o lepszy styl życia, który gdy zostanie zastosowany powszechnie, może doprowadzić do lepszych, bardziej sprawiedliwych i bardziej pokojowych stosunków między narodami".

Mahatma Gandhi uważał, że zasady etyczne bardziej pomagają wytrwać przez całe życie w diecie wegetariańskiej niż względy zdrowotne. Oznajmił: "Jestem przekonany, że na pewnym etapie życia duchowego zaprzestanie zabijania pokrewnych nam stworzeń w celu dogodzenia podniebieniu jest rzeczą konieczną". Powiedział również: "Wielkość narodu i jego postęp moralny można poznać po tym, w jaki sposób obchodzi się on ze swymi zwierzętami".

Odsłon: 644
Założyciel-Acarya, Jego Boska Miłość
A.C. Bhaktivedanta Swami Śrila Prabhupada
Śrila Prabhupada powiedział

"Niewinni mężczyźni i kobiety... Oni pracują w tej fabryce po prostu dla swego utrzymania. Trochę pracy wystarczy do zaspokojenia potrzeb. Natura dała tak wiele udogodnień. Możesz wszędzie uprawiać trochę żywności. Na łąkach są krowy. Weź ich mleko i żyj spokojnie. Dlaczego otwieracie fabryki?"

New Vrindavan, 26 czerwca 1976 roku

Facebook
Newsletter
Dodaj do listy odbiorców
Aktualizuj preferencje
Usuń z listy odbiorców
Kalendarz (Warszawa)
29 czerwiec 2017
Hera Pancami (4 dni po Ratha Yatrze)
Sri Vakresvara Pandita - Dzień odejścia
3 lipiec 2017
Powrót Ratha (8 dni po Ratha Yatrze)
4 lipiec 2017
Ekadasi (bez postu)
5 lipiec 2017
Sayana Ekadasi
6 lipiec 2017
Przerwanie postu 04:23 - 09:54
8 lipiec 2017
Guru (Vyasa) Purnima
Srila Sanatana Gosvami - Dzień odejścia
9 lipiec 2017
Ostatni dzień Vamana Masa
10 lipiec 2017
Pierwszy miesiąc Caturmasyi
(przez miesiąc post od warzyw liściastych)
Pierwszy dzień Sridhara Masa
14 lipiec 2017
Srila Gopala Bhatta Gosvami - Dzień odejścia
16 lipiec 2017
Karka Sankranti
17 lipiec 2017
Srila Lokanatha Gosvami - Dzień odejścia
18 lipiec 2017
Założenie ISKCON-u w Nowym Yorku
19 lipiec 2017
Ekadasi (bez postu)
20 lipiec 2017
Kamika Ekadasi
21 lipiec 2017
Przerwanie postu 04:40 - 10:01
26 lipiec 2017
Sri Raghunandana Thakura - Dzień odejścia
Sri Vamsidasa Babaji - Dzień odejścia
3 sierpień 2017
Pavitropana Ekadasi
Rozpoczęcie Radha Govinda Jhulana Yatry
4 sierpień 2017
Przerwanie postu 05:01 - 10:08
Srila Rupa Gosvami - Dzień odejścia
Sri Gauridasa Pandita - Dzień odejścia
7 sierpień 2017
Koniec Jhulana Yatry
Pan Balarama - Dzień pojawienia się
(post do południa)
Ostatni dzień pierwszego miesiąca Caturmasyi
Ostatni dzień Sridhara Masa
8 sierpień 2017
Śrila Prabhupada wyrusza w podróż do USA
Drugi miesiąc Caturmasyi
(przez miesiąc post od jogurtu)
Pierwszy dzień Hrsikesa Masa
15 sierpień 2017
Sri Krsna Janmastami: Dzień pojawienia się Pana Sri Krsny
(post do północy)
16 sierpień 2017
Nandotsava
Srila Prabhupada - Dzień pojawienia się
(post do południa)
17 sierpień 2017
Simha Sankranti
18 sierpień 2017
Annada Ekadasi
19 sierpień 2017
Przerwanie postu 05:25 - 10:14
26 sierpień 2017
Srimati Sita Thakurani (małżonka Sri Advaity) - Dzień pojawienia się
Statystyki
Ilość odwiedzin: 347 745

Bhakti Vriksha

Bhakti Wriksza - to najpełniejsza i najbardziej dynamiczna metodyka przekazywania duchowej wiedzy i jej realizacji we współczesnym świecie. Dokładamy wszelkich starań, aby zatroszczyć się o każdą początkują osobę, włączając ją do małej grupy duchowego wsparcia. Grupy spotykają się regularnie w domach prowadzących, w ciepłej, rodzinnej atmosferze. Uczestnicy nawiązują serdeczne relacje przyjaźni oparte o wspólne zainteresowanie i głębokie wymiany. W programie spotkań jest poznawanie się, śpiewanie, wspólna dyskusja i elementy medytacji.

Wriksza znaczy drzewo. Pan Caitanya - założyciel ruchu sankirtanu - jest pniem drzewa Bhakti. Grupy Bhakti Wriksza są gałązkami tego pięknego, kwitnącego drzewa. W takich grupach możemy doświadczyć, płynącego od duchowych korzeni, odżywienia i wzrostu.

ZAMKNIJ

Ustawienia poczty

1.Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij przycisk „To nie jest spam”.
1. Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij przycisk „To nie spam”.
4. Kliknij „OK”.
1. Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij przycisk „Oznacz” i wybierz polecenie „nie spam”
4. Kliknij „dalej”.
1. Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij przycisk „To nie jest spam”.
1. Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Najedź kursorem na przycisk „Usuń”.
4. Kliknij przycisk „Nie spam”.
1. Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij kursorem na przycisk „To nie spam”
.
1. Otwórz folder „Wiadomości-śmieci”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij link „wiadomość niebędąca śmieciem”.

ZAMKNIJ

Witamy na oficjalnej stronie Świątyni Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny (ISKCON) w Mysiadle. Jeśli po raz pierwszy spotykasz się z bhakti-yogą, czy też kulturą wedyjską lub kulturą Waisznawa - poniższa prezentacja przybliży Ci podstawowe zagadnienia związane z naszą wiarą, filozofią oraz praktyką.

  • 1. Śrila Prabhupada - założyciel-acarya Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny (ISKCON)
  • 2. Wedy - święte księgi Indii
  • 3. Intonowanie Świętych Imion Boga
  • 4. Bóstwa i świątynia
  • 5. Kuchnia wegetariańska i Prasadam

Jeśli pragniesz dowiedzieć się więcej na którykolwiek z prezentowanych tematów, zapraszamy do lektury bogatej kolekcji artykułów na naszej stronie.

Zapraszamy również do odwiedzenia naszej świątyni! W każdą niedzielę od godziny 13:00 do 15:30 organizujemy specjalny program otwarty, a w nim: wspólne medytacyjne śpiewanie, prezentacja filozofii Bhagavad-gity oraz wspaniała wegetariańska uczta. Wstęp wolny.