Oficjalna strona Świątyni Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny w Mysiadle
W służbie dla Jego Boskiej Miłości A.C. Bahaktivedanty Swamiego Śrila Prabhupady
Czy odwiedzasz nas
po raz pierwszy?
Zapoznaj się z podstawami kultury Waisznawy oglądając naszą prezentację
Zapraszamy do naszej świątyni na spotkanie otwarte
i wyklad w każdą niedzielę od godziny 13:00
Świątynia Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny
  • Wspólne intonowanie mantry
    Hare Kryszna
  • Wykład z filozofii na podstawie
    Bhagavad-gity
  • Wegetariańska uczta
Taniec

Klasyczny taniec indyjski jest jedną z najstarszych form tanecznych świata. Jego początki sięgają okresu sprzed ponad czterech tysięcy lat do Tamil Nadu, prowincji położonej na południu subkontynentu indyjskiego. Płaskorzeźby na ścianach tamtejszych świątyń przedstawiają sceny taneczne. Obok wizerunków indyjskich bóstw, takich jak Ganeśa, Brahma i Indra, widnieją tam postacie kobiet - tancerek zastygłych w półprzysiadzie, na ugiętych do zewnątrz kolanach - w pozie charakterystycznej dla bharat-natjam, najpopularniejszego tańca Indii.

Wszystkie odmiany klasycznego tańca indyjskiego wywodzą się z liturgii i obrzędów religijnych. Jeszcze do początków XIX wieku, taniec był zarezerwowany dla kapłanek-tancerek zwanych Dewa-dasi i wykonywano go wyłącznie w świątyniach. Dewa-dasi żyły w celibacie, formalnie poślubione Bóstwu świątynnemu, dla którego doskonaliły swój kunszt. Ich występy stanowiły część codziennych obrzędów świątynnych lub umilały czas przybyłym na obchody świąt religijnych wiernym.

Dziewczynki (czasami również chłopcy) od najmłodszych lat uczęszczały do specjalnych szkół, gdzie uczono tańca, ale przede wszystkim kształtowano charakter oraz wpajano oddanie Bogu. Każda z tancerek miała swego mistrza (mistrzynię), który był dla niej wzorem do naśladowania oraz łącznikiem z wielowiekową tradycją taneczną.

Ideę tych szkół oddaje poetycka reguła wpajana uczennicom od początku nauki:

"Wyciągnij rękę tak daleko, jak tylko można.
Dokąd ręka nie sięga pozwól podążyć oczom.
Tam, gdzie oczy nie dotrą, niech powędruje twój duch.
Albowiem gdzie będzie twój duch, tam przybędzie oddanie,
a tam, gdzie jest oddanie, dopiero potrafi narodzić się miłość".

W czasach panowania brytyjskiego tradycja Dewa-dasi podupadła. Tancerki zmuszano do występów o charakterze rozrywkowym na dworach władców i w pałacach kolonialnych. Dopiero w latach 20-tych ubiegłego stulecia na nowo odkryto duchowe walory tańca. Duży wkład w odrodzenie tradycji miała Rukmini Dewi, założycielka pierwszej w Madrasie świeckiej szkoły tańca klasycznego - Kalakshetra School Dance. Od tego czasu taniec indyjski gościł na deskach najznamienitszych teatrów w Indiach i innych częściach świata.

Europejskim centrum nauki tego tańca pozostaje Londyn. To tu, najczęściej po uprzednim przeszkoleniu baletowym, zdobywa się tytuły mistrzowskie w kilku szkołach tanecznych. W Polsce taniec indyjski jest stosunkowo mało znany, choć mamy kilka adeptek, które pobierały nauki w indyjskich i europejskich szkołach tańca.

FORMUŁA TANECZNA I STYLE TAŃCA

Formuła klasycznego tańca indyjskiego jest bardzo skomplikowana. Mamy tu do czynienia ze swoistym połączeniem baletu, pantomimy i jogi. Nawet laik, obserwujący pokazy, doceni piękno, dynamikę i ekspresję tego tańca. Znawca jednak potrafi odczytać głębsze znaczenie kompozycji. Tancerka, za pomocą asanów (póz ciała) i mudr (gestów rąk i palców), opowiada historie. Widz, który posiądzie umiejętność odczytywania tego "tanecznego alfabetu", przeniesie się wraz z artystką tysiące lat wstecz do świata boskich opowieści o Radharani, Krysznie i Śiwie oraz innych starożytnych bohaterach.

Każdy z klasycznych stylów tańca ma swój odrębny strój, makijaż i biżuterię. Wszystkie dodatki wykonywane są według niezmiennych wzorców od tysiącleci. Metody ich wyrobu i znaczenie symboli są przekazywane w rodzinach rzemieślników z pokolenia na pokolenie. Dlatego znawca po stroju tancerki potrafi określić, jaki styl i szkołę ona prezentuje oraz jej biegłość w sztuce tanecznej.

We wszystkich stylach, wykonawczyni nosi u stóp dzwoneczki, którymi wybija rytm. Ubogaca on muzykę towarzyszącą pokazom. Akompaniament tworzą najczęściej kompozycje wokalno-instrumentalne, wykonywane na instrumentach, takich jak: tabla, sitar, vina, flet i harmonium.

Cztery najbardziej znane klasyczne style tańca:

  1. BHARAT NATYAM - styl najstarszy, najbardziej znany i dynamiczny. Najczęściej wykonywany solo. Pochodzi z południowych Indii, opowiada historie zaczerpnięte ze starożytnych eposów indyjskich.
  2. ODISSI - styl liryczny, o łagodniejszych, "miękkich" ruchach. Charakterystyczna jest dla niego taneczna poza tribanga (ciało wygięte w trzech miejscach). Rozwijał się równolegle do bharat natyam, w stanie Orissa, na wschodzie Indii, gdzie najwybitniejsze tancerki występowały w słynnej świątyni Bóstwa Jagannath.
  3. MANIPURI - styl odmienny od dwóch poprzednich. Pochodzi ze stanu Manipur. Postać tancerki wygięta jest w kształcie litery "S", a jej płynne i koliste ruchy oraz łagodny wyraz twarzy przypominają południowo-wschodnie style azjatyckie. Do najznakomitszych sztuk tej szkoły należą przedstawienia rasa-lila, które opowiadają o boskich postaciach Radhy i Kryszny.
  4. KATHAK - o pięknie tego stylu decydują posuwiste ruchy, szybkie piruety i zmienne rytmy wybijane przez tancerki stopami. Kathak powstał w północnych Indiach, gdzie gawędziarze dodawali do swych opowieści muzykę, taniec i mimikę. W ten sposób powstały barwne widowiska. Polakom kathak przypominać może tańce cygańskie czy hiszpańskie flamenco.
Odsłon: 1117
Założyciel-Acarya, Jego Boska Miłość
A.C. Bhaktivedanta Swami Śrila Prabhupada
Śrila Prabhupada powiedział

"Gdy dusza opuszcza ciało, czym ono się staje? Nie ma żadnej wartości, jest wyłącznie bryłą materii. To tak jak w przypadku samochodu. Dopóki jeździ, jest wart 100 tysięcy rupii. Jeśli jednak nie może się już przemieszczać, staje się wyłącznie bryłą żelaza, miedzi i czegoś tam jeszcze. Kto się nim wtedy interesuje? Zostaje po prostu wyrzucony. Z ciałem jest tak samo. Ma jakąś wartość tak długo, jak długo jest w nim dusza".

Dehli, 25 marca 1976 roku

Facebook
Newsletter
Dodaj do listy odbiorców
Aktualizuj preferencje
Usuń z listy odbiorców
Kalendarz (Warszawa)
25 marzec 2017
Przerwanie postu 05:26 - 09:06
Sri Govinda Ghosh - Dzień odejścia
1 kwiecień 2017
Sri Ramanujacarya - Dzień pojawienia się
5 kwiecień 2017
Rama Navami: Dzień pojawienia się Pana Śri Ramacandry
(post do zachodu słońca)
6 kwiecień 2017
Ekadasi (bez postu)
7 kwiecień 2017
Kamada Ekadasi
Damanakaropana Dvadasi
8 kwiecień 2017
Przerwanie postu 05:54 - 10:23
11 kwiecień 2017
Sri Balarama Rasayatra
Sri Krsna Vasanta Rasa
Sri Vamsivadana Thakura - Dzień pojawienia się
Sri Syamananda Prabhu - Dzień pojawienia się
Ostatni dzień Visnu Masa
12 kwiecień 2017
Pierwszy dzień Madhusudana Masa
14 kwiecień 2017
Rozpoczęcie Tulasi Jala Dan
Mesa Sankranti
18 kwiecień 2017
Sri Abhirama Thakura - Dzień odejścia
21 kwiecień 2017
Srila Vrndavana Dasa Thakura - Dzień odejścia
22 kwiecień 2017
Varuthini Ekadasi
23 kwiecień 2017
Przerwanie postu 06:12 - 10:10
26 kwiecień 2017
Sri Gadadhara Pandita - Dzień pojawienia się
29 kwiecień 2017
Aksaya Trtiya. Rozpoczęcie Candana Yatry (trwa przez kolejne 21 dni)
2 maj 2017
Jahnu Saptami
4 maj 2017
Srimati Sita Devi (małżonka Pana Śri Ramy) - Dzień pojawienia się
Sri Madhu Pandita - Dzień odejścia
Srimati Jahnava Devi - Dzień pojawienia się
6 maj 2017
Mohini Ekadasi
7 maj 2017
Przerwanie postu 04:54 - 10:00
Rukmini Dvadasi
8 maj 2017
Sri Jayananda Prabhu - Dzień odejścia
9 maj 2017
Nrsimha Caturdasi: Dzień pojawienia się Pana Nrsimhadevy
(post do zmierzchu)
10 maj 2017
Krsna Phula Dola, Salila Vihara
Sri Paramesvari Dasa Thakura - Dzień odejścia
Sri Sri Radha-Ramana Devaji - Dzień pojawienia się
Sri Madhavendra Puri - Dzień pojawienia się
Sri Srinivasa Acarya - Dzień pojawienia się
Ostatni dzień Madhusudana Masa
11 maj 2017
Pierwszy dzień Trivikrama Masa
14 maj 2017
Koniec Tulasi Jala Dan
15 maj 2017
Vrsabha Sankranti
16 maj 2017
Sri Ramananda Raya - Dzień odejścia
22 maj 2017
Apara Ekadasi
23 maj 2017
Przerwanie postu 04:29 - 08:35
Srila Vrndavana Dasa Thakura - Dzień pojawienia się
Statystyki
Ilość odwiedzin: 319 893

Bhakti Vriksha

Bhakti Wriksza - to najpełniejsza i najbardziej dynamiczna metodyka przekazywania duchowej wiedzy i jej realizacji we współczesnym świecie. Dokładamy wszelkich starań, aby zatroszczyć się o każdą początkują osobę, włączając ją do małej grupy duchowego wsparcia. Grupy spotykają się regularnie w domach prowadzących, w ciepłej, rodzinnej atmosferze. Uczestnicy nawiązują serdeczne relacje przyjaźni oparte o wspólne zainteresowanie i głębokie wymiany. W programie spotkań jest poznawanie się, śpiewanie, wspólna dyskusja i elementy medytacji.

Wriksza znaczy drzewo. Pan Caitanya - założyciel ruchu sankirtanu - jest pniem drzewa Bhakti. Grupy Bhakti Wriksza są gałązkami tego pięknego, kwitnącego drzewa. W takich grupach możemy doświadczyć, płynącego od duchowych korzeni, odżywienia i wzrostu.

ZAMKNIJ

Ustawienia poczty

1.Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij przycisk „To nie jest spam”.
1. Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij przycisk „To nie spam”.
4. Kliknij „OK”.
1. Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij przycisk „Oznacz” i wybierz polecenie „nie spam”
4. Kliknij „dalej”.
1. Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij przycisk „To nie jest spam”.
1. Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Najedź kursorem na przycisk „Usuń”.
4. Kliknij przycisk „Nie spam”.
1. Otwórz folder „spam”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij kursorem na przycisk „To nie spam”
.
1. Otwórz folder „Wiadomości-śmieci”.
2. Zaznacz wiadomość od www.harekryszna.pl.
3. Kliknij link „wiadomość niebędąca śmieciem”.

ZAMKNIJ

Witamy na oficjalnej stronie Świątyni Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny (ISKCON) w Mysiadle. Jeśli po raz pierwszy spotykasz się z bhakti-yogą, czy też kulturą wedyjską lub kulturą Waisznawa - poniższa prezentacja przybliży Ci podstawowe zagadnienia związane z naszą wiarą, filozofią oraz praktyką.

  • 1. Śrila Prabhupada - założyciel-acarya Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny (ISKCON)
  • 2. Wedy - święte księgi Indii
  • 3. Intonowanie Świętych Imion Boga
  • 4. Bóstwa i świątynia
  • 5. Kuchnia wegetariańska i Prasadam

Jeśli pragniesz dowiedzieć się więcej na którykolwiek z prezentowanych tematów, zapraszamy do lektury bogatej kolekcji artykułów na naszej stronie.

Zapraszamy również do odwiedzenia naszej świątyni! W każdą niedzielę od godziny 13:00 do 15:30 organizujemy specjalny program otwarty, a w nim: wspólne medytacyjne śpiewanie, prezentacja filozofii Bhagavad-gity oraz wspaniała wegetariańska uczta. Wstęp wolny.